"Nebudu dlouze vyprávět o prospěšnosti pobytu na čerstvém vzduchu, ani o tom, k jakému pedagogickému směru se přikláním.
Již dvacet pět let se pohybuji v oboru vzdělávání předškolních i školních dětí a přesvědčila jsem se, že nejdůležitější ze všeho je naslouchání. Naslouchání sobě samému, druhým a hlavně přírodě. Dnes je moderní navracet se k tradicím, s čímž souhlasím, ale málokdo si uvědomuje, že pokud si nebudeme vážit přírody a chovat se k ní alespoň tak dobře jako k sobě, nebude mít tradice kde pokračovat. Přitom příroda je náš učitel. Je nám zároveň matkou, učebnicí, hudbou, zkrátka cokoli hledáme, najdeme v ní.
Děti vedu k tomu, že každý má své místo ve světě, a že odpovědi na otázky o poznání světa najdeme kolem sebe – stačí se jen dívat, naslouchat, čichat a někdy i chutnat. Propojovat teorii s praxí. Myslím, že je zajímavější počítat stromy v aleji na procházce, než kostičky na papíře, zpívá se lépe na louce s ptáky než ve třídě a hrubou motoriku rozvíjí stavění hrází a domečků stejně dobře jako stavebnice.
Nezanedbatelnou maličkostí je i fakt, že člověka po milion let jeho vývoje obklopovala příroda jako přirozená součást jeho životního prostředí. Ať byl lovec, sběrač nebo zemědělec převážnou část svého života trávil v otevřené přírodě. Tuto přirozenou samozřejmou zkušenost ale v současném moderním světě nemá téměř nikdo.
Proto dětem pomáhám v poznávání jejich domoviny v přírodě s jednoduchým zázemím a bohatým světem okolních lesů, potoků a luk."
Zuzana Sýkorová
PONDĚLÍ – ČTVRTEK
od 8.00 do 16.00 hodin
pro děti od 3 do 7 let
jedna třída pro 12 dětí
3 zkušení pedagogové
Dopo běh 700 Kč
Celodenní běh 750 Kč
Celodenní pro ty, co chodí čtyři dny v týdnu náleží sleva 680,-Kč / běh
"... naši podlahu tvoří zelenkavá tráva, obehnáni jsme zdí stromů s přilehlou řekou a naším stropem je modrá oblaha."
Naším zázemím jsou dvě maringotky s přilehlou dřevěnou přístavbou. Součástí je i šatna, WC s umyvadlem a kuchyňka, určená k ohřívání obědů nebo tvoření s dětmi. Teplo v maringortách je zajištěno kvalitními kamny na dřevo, jehož přípravy se děti účastní.
Dětem je k dipozici zahrada o rozloze 2000 m² našich a neomezeně od přírody :-) Prostor je vytvořen k obrazu dětí a s dětmi, ne krásná, okulibá zahrada. Tvoří jej několik vzrostlých stromů, bahenní kuchyňka, dřevěná loď, vyvýšené plochy k pěstování a zahradničení. Na pozemku máme skromný vodní biotop, o který společnými silami pečujeme.
Jednou týdně vedeme dětskou keramickou dílnu. Témata výrobků jsou propojena s koloběhem roku. Když je nám smutno po kováříčkovi, který se posunul do komunitní zahrady, tak si za ním dojdeme :-)
okolí
zde se kocháme krajinou
zde si hrajeme
zde spíme
Vedoucí a koordinátorka lesního klubu, certifikovaná chůva
Certifikovaná chůva a absolventka střední pedagogické školy, oboru vychovatelství - výtvarná výchova s následnou specializací na enviromentální výchovu. Praxi získala v Centru pro mentálně postižené Oáza, v Ústavu sociální péče v Jizerských horách, dále působila jako pedagog v MŠ Žirafa a Úněticích a stále lektoruje vzdělávací kurzy napříč republikou.
Průvodkyně lesního klubu
Absolventka střední pedagogické školy v Litoměřicích a VŠ pedagogické ve svém rodišti v Ústí nad Labem, obor ZŠ se specializací na hudební výchovu. Celý život působila ve školství, nejprve v pozici učitelky na ZŠ v Roztokách u Prahy, následně ředitelky MŠ a současně i ZŠ v Úněticích a poté i jako jako učitelka nově založené lesní třídy MŠ Únětice. V době rodičovské dovolené zpívala mimo jiné také 10 let ve sboru Státní opery.
Se Zuzkou se jejich cesty protly již v době jejího působení v Úněticích a během společného studia enviromentální výchovy a vzdělávání. Byla jen otázka času, kdy se karta otočí a začne sama působit, v lesním klubu spolku ESEDRA – do dnešních dní.
Jak sama říká: "Tato práce mě naplňuje a dává mi smysl. Je pro mě radostí nejen obsah, ale i způsob práce s dětmi – jasné mantinely a respektující přístup k dětem i rodičům. Přála bych všem učitelům, aby se těšili do práce na děti i kolegy stejně jako já."
Poodhrňme roušku všedního dne: našich rituálů
Po 9 hodině - po svačince, kdy už máme v bříšku jako v pokojíčku, je čas zaměstnat i naše hlavinky. Opakujeme si, co je za den, měsíc, roční období, spočítáme se, rozhlédneme, co je kolem nového, co se změnilo a máme čas na volnou hru - k té zve koráb či bahenní kuchyňka.
Někdy je to těžké, ale i hra musí někdy přestat a čeká nás práce. Povíme si, co nás ten den čeká, přečteme či odvyprávíme motivační příběh a vzhůru do akce. Bádání, vyrábění, cvičení, tančení a zpěv, polytechnické činnosti a tolik všeho, že to vyprávět nejde. :-))) Aby nám chutnalo a viděli jsme, co nového je i za rohem, vyrážíme na výprav po okolí (někdy i dalekém).
To už voní z kuchyně, umyjeme ručky, prostřeme, popřejeme si. Všechno, co roste ze Země, chutná a voní příjemně. Slunce a deštík den co den, semínko vytahuje z hlíny ven. Děkujem ti Země milá, žes to zrnko v sobě skryla. Děkujem ti Sluníčko, žes uzrálo zrníčko. Děkujem ti kuchaři, žes nám oběd uvařil.
Mrňavky jdou do tepla do pelíšku, předškoláčky čekají grafomotorické srandičky, stolní hry, tabulky skřídami na nácvik psaní a počítání a krásné pracovní listy. Odpolední svačinka, volná hra a prostor na dovyrábění a legrácky.
Skvělé je, že v tomto ,,receptu na den" můžeme ingredience libovolně míchat podle nálady dětí i vnějších podmínek. A pak už hurá za rodiči.
Tříkrálová obchůzka (9.1.)
Den tulenů, lachtanů a velryb (10.1.)
Návštěva knihovny (23.1.)
Den komplimentů, vzdělávání (24.1.)
Hromnice - svátek Imbolc (1.2.)
Den mokřadů (2.2)
Bruslení Žalov (6.2.)
Výprava přes komunitku (13.2.)
Den domácích mazlíčků (20.2.)
Den mateřského jazyka (21.2.)
Den zamyšlení (22.2.)
Den ledních medvědů (27.2.)
Den divoké přírody (3.3.)
Mezinárodní den žen (8.3.)
Řehořovská obchůzka (13.3.)
Vyhazování Morany (19.3.)
Den štěstí, vrabců, žab a divadla (20.3.)
Světový den vody - otvírání studánek
Světový den mimů - pantomimické šarvátky a legrácky (22.3.)
Den medvědů- jak se budí medvěd (23.3.)
Hodina Země (25.3. od 20.30 - 21.30)
Vynášíme Moranu do Vltavy (27.3.)
Den učitelů - výměna rolí (28.3.)
Otvírání studánek, knihovna (9.4.)
Den slunce (3.5.)
Den hasičů (4.5.)
Den stěhovavých ptáků (14.5.)
Světový den včel (20.5.)
Světový den vydry (27.5.)
Den jízdních kol (3.6.)
Den životního prostředí (5.6.)
Den oceánů (8.6.)
Mezinárodní den rysů (11.6.)
Den proti dětské práci (12.6.)
Den větru (15.6.)
Letní slunovrat (20.6.)
Den hudby, trpaslíků a žiraf (21.6.)
Svatojánská noc (23.6.)
Tematicky laděné příměstské tábory a výpravy do divočiny
Tematicky laděné příměstské tábory a výpravy do divočiny
Světový den recyklace (9.9.)
Den čokolády (13.9.)
Ukliďme svět (20.9.)
Den goril (24.9.)
Den cyklistiky (1. 10.)
Den zvířat (4. 10.)
Světový den učitelů (5. 10.)
Den lidských sídel (7. 10.)
Den chleba a výživy (16. 10.)
Den plazů (21. 10.)
Dušičky (2. 11.)
Den vědy pro mír (10. 11.)
Den laskavosti (13. 11.)
Den bez aut (14. 11)
Den poezie (16. 11.)
Mezinárodní den mužů (19. 11.)
Světový den pozdravů (21. 11.)
Černý pátek (29. 11.)
Svatý Ondřej (30. 11.)
První adventní neděle (1.12.)
Den půdy (5. 12.)
Vánoční knihkupectví u Sedmihlásku (7. 12.)
Den hor (11. 12.)
Druhá adventní neděle (15. 12.)
Vánoční setkání se svařáčkem na Leváči (17. 12.)
Zimní slunovrat (21.12.)
Čtvrtá neděle adventní (22. 12.)
Štědrý den (24. 12.)